viernes, 28 de febrero de 2014

La Bora Fosca - Galeria superior.

La Bora Fosca és una cavitat coneguda des de feia molt de temps, hi han nombroses cites bibliogràfiques que parlen d'ella (Font i Sagué, N.- la cita com a cova de Subiranes 1897); Faura i Sans, M. 1909; Balcells, E. 1955; Vilarrubia, A.1958) i s'han portat a terme nombroses investigacions científiques en el seu interior, (Escolà, O. 1970; Ullastre, J i Masriera, A; 1973)
L'any 2003 a traves d'un antic  espeleòleg, conegut d'uns membres de la SIE del CEA van rebre noticies de l'existència  d'una nova cavitat a prop de la Bora Fosca, després de nombroses indagacions aconseguiren posar-se en contacte amb en Pere Güell i l'Associació d'Investigacions i Recerques del Cabrerès, que tot i estar més interessats en el vessant arqueològic, havien trobat la boca d'una cavitat que podia ser interessant. La unió dels  recursos humans d'ambdós va donar com a fruit els coneixements actuals, on cal destacar l'enllaç d'aquesta nova cavitat, batejada com a Bora del Medalló, amb la ja coneguda Bora Fosca, obtenint un sistema de 1.257m de recorregut i -60m de desnivell.

Miembros del GES-CMT decidimos realizar una salida a la Bora Fosca y visitar la galería superior con algunos críos, realizar algunas fotos y filmar en video ya que para nosotros es la parte mas bonita de la cavidad.

SITUACIO:
Al km 5 de la carretera que transita entre l'Esquirol a Tavertet (400m després del pla de Can Codina) surt una pista a mà dreta sense cap indicació que desprès de 2 km ens durà a Can Subiranes,  es important que demanem la clau de la cova.
Es surt per l'esquerra de la casa, rodejant la granja de porcs. A 0,4 km Trobem la Creu de Subiranes, cruïlla de camins en un petit collet, s'ha de prendre el que surt a l'esquerra en forta pujada, al cap de 0,6 km trobem la Creu del Castell, una altra cruïlla de camins, hem d'agafar el de la dreta, fins arribar a l'església de Sant Miquel de Sorrerols 0,3km.

En el pla al peu de l'ermita podem deixar el vehicle, ja que la continuació està en molt mal estat. No obstant si anem en un 4x4 encara podem seguir avançant uns centenars de metres.
A partir d'aquest moment unes marques vermelles seran el nostre guia. Continuarem caminant per la pista fins que al cap d'uns 500 metres es deixa la pista i seguim per una corriol a l'esquerra que va serpentejant i baixant per dintre del bosc. Cal anar atent a les marques, pintades als rocs del terra o bé al troncs del arbres. Uns 500 metres desprès de deixar la pista el corriol es fa planer en passar pel peu d'unes cingleres, la cova s'obre just per sota del corriol, en un lloc que fa un graó d'uns tres o quatre metres que cal davallar fàcilment, la boca no es veu fins que baixem el ressalt.
Des del pla de l'ermita, fins la cova s'inverteixen uns 15 minuts.

Des de la boca de la Bora Fosca, baixant 4 metres ens situen en el bell mig d'una pista. Seguint aquesta pista en direcció descendent ens condueix en 20 minuts a la Bora del Medalló. En la primera cruïlla cal girar a l'esquerra i a la següent a la dreta. Passarem per las balmes de la Feu i les runes de l'antic mas del mateix nom. Finalment la pista finalitza davant d'una torrentera, es la Canal de l'Arboç. Justament la cova es troba en front mateix, sols cal remuntar uns deu metres entre la vegetació, (vessant dreta de la canal) a menys de 50 metres de distància.
Les pistes, a més d'estar en estat de conservació precari, són de circulació restringida, ja que cal creuar barreres tancades amb cadenats.
La Galeria Subiranes (galeria penjada).
Aquesta galeria es troba al sostre de la sala del pou i per arribar-hi podeu utilitzar una via d'escalada d'uns 7 metres que comença a la paret dreta de la capçalera del pou. Té un recorregut sinuós d'uns 200 metres, la secció mitjana es de 2 x 1,5 metres. Està molt concrecionada i amb un bon estat de conservació. Finalitza en un potent tap de concreció.

Los componentes de la salida han sido. Merce, Jose, Manolo, Aram, Rafa y Araceli.